Bánó Attila: 30 ​új meghökkentő eset a magyar történelemből

by - október 12, 2024

A gimnázium utolsó két évében különösen erősen rajongtam a történelemért. Azelőtt sem volt közömbös számomra a téma, de a fakultációválasztással új tanárt kaptunk, aki egészen elképesztő módon adta át számunkra az anyagot. Inspirált az, amilyen őszintén és odaadással foglalkozott ezzel a tantárggyal, ami magasabb szintre emelte az én érdeklődésemet is. Ezért döntöttem végül úgy, hogy ezt megpróbálom az olvasmányaim terén is érvényesíteni. Bánó Attila könyve eleinte remek lehetőségnek tűnt erre, bár egyúttal arra is rávilágított, hogy ez nem tartozott a legjobb ötleteim közé.


Bánó Attila újságíró és lelkes történelemkutató, aki nem egy könyvvel örvendeztette már meg a történelem iránt rajongó olvasóközönséget. Mint ahogyan azt a 30 új meghökkentő eset a magyar történelemből cím is sugallja, születtek már hasonló gyűjtemények a keze alatt. A fülszöveg el is árulja, hogy 55, 44 és 33 különböző érdekességből álló összeállítását olvashatjuk el, ráadásul mindet hazánk történelmével kapcsolatban. Ebben a kötetben “csak” harmincat, de ezek a 12. századtól a 19. századig igencsak nagy és vegyes szórásban játszódnak. Találunk benne szövegeket például Tisza Istvánhoz, Mohácshoz, az 1848/49-es szabadságharchoz, valamint Széchenyihez kapcsolatosan is.

Sajnos arra sem az olvasás során, sem azóta nem jöttem rá, miért a “meghökkentő” szót használja Bánó a címválasztás során. Lehetséges, hogy a sorozat első, talán még második kötetében is ténylegesen megdöbbentő történeteket találunk, azonban az ebben a kötetben szereplőkre vonatkoztatva ez igencsak hatásvadász, és nem is igaz. Talán inkább csak érdekesek, nem döbbenetesek. Valójában én még csak annak sem találtam őket, de ez valószínűleg csak személyes preferencia kérdése, én egyébként sem sok érdekességet látok a magyar történelemben – mindig is inkább a nemzetközi vonzott.

Azt viszont el kell ismerni, hogy Bánó belefektetett munkája lenyűgöző. Egyértelmű, hogy széleskörű és hosszútávú kutatásokat folytat, minden felmerülő szereplőről, de még a források szerzőjéről is jóval többet tud, mint az, hogyan és miért kapcsolódik az adott történelmi eseményhez. Ennek a kifejtése számomra viszont nagyon sokszor teljesen érdektelen volt, olyan érzésem volt olvasás közben, mintha ez lenne az egyetlen eszköze arra, hogy tartalmas, hosszú fejezeteket írjon.

Hasonló érzésem volt a források idézése kapcsán is. Ha történelemről beszélgetünk, nyilvánvaló, hogy nem hagyhatjuk ki a vonatkozó szövegek konkrét és pontos idézését. Csakhogy ebben a könyvben gyakran előfordul, hogy a magyarázaton túl a fejezetnek nagyjából a felét a kapcsolódó források idézése teszi ki. Valószínűsítem, hogy ez szakmabeliek vagy szenvedélyes hobbitörténészek számára nem okoz különösebb problémát, de engem, mint átlagos olvasót, aki csak szimplán kicsit többet szeretett volna látni a magyar történelemből, mint ami a tankönyvekben található, egészen egyszerűen untatott.

A kötetben a legpozitívabbnak nem a tartalmát, hanem egy aprócska kiegészítést találtam: minden lap szélén található egy idővonal, amely 900-tól 2000-ig lépdel végig a kerek évszámokon. Minden történet esetében pedig kicsit sötétebb színnel jelölik azt az időszakot, amelyben az játszódik. Persze az olvasó bármikor vissza tud lapozni a történet elejére, ha elbizonytalanodik a dátumot illetően, de szerintem kedves ötlet volt vizuálisan is megjeleníteni, hogy éppen melyik korszakban járunk.

Összességében a 30 új meghökkentő eset a magyar történelembőllel a legnagyobb probléma az volt, hogy abszolút nem én vagyok a célközönsége. Illetve lehet, hogy alapvetően én vagyok, mint szerény, alkalmi érdeklődő, aki szeret tájékozódni és jobban megérteni a múltunkat… Azonban sajnos sem a szöveg tartalma, sem a megfogalmazása nem tette lehetővé, hogy én élvezzem ezt a könyvet. Valószínűsítem, hogy egyedül azok lelnek némi örömet benne, akik a szerzőhöz hasonlóan nem csak a történelmi események felszínére és jelentőségére kíváncsiak, hanem arra is, hogy milyen források alapján következtetünk a történésekre, illetve az adott szereplő hogyan kapcsolódik más történelmi személyekhez. A könyvet tehát ténylegesen csak az igazán lelkes, szenvedélyes érdeklődőknek ajánlom elolvasásra.


5 / 3 csillag

Kiadás: Athenaeum (2020)
Oldalszám: 288
Műfaj: ismeretterjesztő, történelem

30 újabb meglepő történet a magyar történelem vérzivataros századaiból. Szó lesz itt többek között a francia koronára áhítozó, 14. századi posztókészítőről, a mohácsi csata után a királyi kincseket Pozsony felé menekítő Habsburg Máriáról, szó lesz a felkapaszkodott Ludovico Gritti drágakőkereskedőről, aki Szapolyai János mellett feszített és a trónjára akart törni, és szó lesz Eger hőséről, Bornemissza Gergelyről, valamint a hóhérjáról, Móré Lászlóról.
Mindig az a legérdekesebb, ami a történelemkönyvekből ki szokott maradni, pláne ha olyan szerző forgatja szavait, mint Bánó Attila, neves újságíró, történelmünk aprólékos és lelkes kutatója.

Linkek: Moly || megrendelés

A recenziós példányért köszönet a Kiadónak!

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon és Instagramon! Ha pedig szívesen olvasnál tőlem más témákban, nézz fel a Milieux-re! ♥


Talán ez is tetszhet még

0 megjegyzés