Leigh Bardugo: Shadow and Bone - Árnyék és csont

by - február 20, 2020


Fülszöveg

Alina ​Starkova sosem várt túl sokat az élettől. A határháborúk során elveszítette a szüleit. Árvaként csupán egyvalakire számíthatott. Egy másik kis földönfutóra, Malra, a legjobb barátjára. Ám mostanra már rá sem számíthatott. Mindkettőjüket besorozták hazájuk, Ravka anyácska hadseregébe. A két fiatalnak életveszélyes küldetésre kell indulnia az Árnyzónába. Ezen az iszonyatos helyen a földöntúli sötétség az úr, ahol valósággal hemzsegnek az emberevő szörnyetegek. Amikor támadás éri a katonai konvojukat, mindannyiuk élete veszélybe kerül. Ám Alina ekkor olyan titokzatos erőnek adja tanújelét, amiről mindaddig még ő sem tudott. A csodálatos megmenekülés kiszakítja a hétköznapok világából.. . Meg sem áll a fővárosig, az uralkodó udvaráig, ahol az árva lány is a Grisa testvériség tagja lesz. Vezetőjük, a titokzatos Kom úr úgy véli, Alina az, akire oly régóta vár Ravka sokat szenvedett népe. A legfőbb varázsló szerint az Alinában rejtőző erő képes lesz elpusztítani az Árnyzónát. A cári udvar fényűző forgatagában sokan Kom úr új kegyeltjének tartják a lányt, aki csak nehezen tud beilleszkedni Mal nélkül. Miközben hazája egyre nagyobb veszélybe kerül, feltárul előtte egy hajmeresztő összeesküvés. Dönteni kell. Szembeszáll a birodalom leghatalmasabb nagyuraival? Egyedül a múltja mentheti meg… hogy Alina megmenthesse a jövőt.

Sorozat: Grisa trilógia 1.
Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadói sorozat: Vörös pöttyös könyvek
Év: 2014
Oldalszám: 374 oldal
Eredeti cím: Shadow and Bone
Eredeti megjelenés: 2012
Fordította: Varga Csaba Béla
Műfaj: fantasy, ifjúsági, romantikus

Témák: #énregény #árva #oroszfolklór #mágia #highfantasy

Linkek: moly | goodreads | megrendelés | beleolvasás |


Szerintem

Bár az Árnyék és csont már közel 6 éve megjelent (eredeti nyelven 8), sokakhoz hasonlóan én is csak a közelmúltban fedeztem fel magamnak. Sokáig a várólistám alján rejtőzött, szinte teljesen el is felejtkeztem róla, ám mivel a Könyvmolyképző egyik őszi raktárvásárán sikerült szert tennem egy példányra, ráadásul bejelentették, hogy sorozatot is forgatnak a történetekből, nem halogathattam tovább az elolvasását.

A regény egy igen különleges, orosz ihletésű fantasy világban játszódik. Az országot, Ravkát egy Zónának nevezett, mágikus eredetű terület szeli ketté, amelyben vaksötétség honol, és emberevő szörnyetegek támadják meg az átkelni szándékozókat, ám emellett súlyos gazdasági károkat is okoz az egyébként is háborúban álló országnak. A Zónát évszázadok óta még a különleges képességekkel rendelkező emberek, a grisák sem voltak képesek elpusztítani, azonban most végre megcsillant a remény szikrája.

A világ persze ennél jóval összetettebb és érdekesebb - még én magam is meglepődtem, mennyire jól átgondolt és felépített, ráadásul mindez remekül be is van mutatva. Minden kötet elején egy csodaszép térkép segíti a tájékozódást, illetve a grisák rendjei és pontos megnevezésük is fel van tüntetve. Az oroszos beütéstől eleinte tartottam (nem áll közel hozzám ez a terület), ám ezt meg lehet szokni, és tulajdonképpen még különlegesebbé teszi a sorozatot. Ami azonban egyértelműen negatívum számomra, hogy sokszor kimondatlan nevekkel és orosz kifejezésekkel is találkoztam a szövegben. Utóbbiak ugyan a szövegkörnyezetből kitalálhatók, ám nem bántam volna, ha beillesztenek legalább egy szószedetet a kötet végére.

A grisák megérnek egy külön misét. Imádom, ahogyan Bardugo felépítette ezt a szegmensét a történetnek: hogy rendekbe oszlanak, különböző képességeik vannak, nem korlátlan a hatalmuk, folyamatosan képezik magukat... A kedvencem viszont, hogy egyfajta "tudományos" magyarázata is van az erejüknek, ami csak még hihetőbbé, hitelesebbé teszi az egészet.

És hogy végre magáról a történetről is ejtsek egy-két szót: imádtam. Az események szinte rögtön beindultak, már a legelején izgalmas dolgok történtek, ám Bardugo eszköztára nem fogyott ki a végére sem. A felét (röpke 200 oldalt) egy szuszra olvastam ki, és kizárólag azért nem fejeztem be ott helyben, mert már éjjel fél 3 volt. Mindennek azonban elsődleges oka az Éjúr volt, aki az elején rám is elképesztő hatást gyakorolt, az Alinával közös jeleneteik pedig fantasztikusak voltak.

Összességében emlékezetes és kiemelkedő élmény volt számomra az Árnyék és csont. Különösen örülök annak, hogy akkor kezdtem el, amikor már szert tettem mindhárom kötetre, mert a történet nagyon addiktív, a világ és a karakterek lenyűgözőek, Leigh Bardugo pedig nagyszerűen ért az izgalmak és a feszültség megteremtéséhez.

Értékelés


Kis fejtörés után végül úgy döntöttem, csak 4.5 csillagot szánok neki. Ennek oka teljesen szubjektív: már ebben a kötetben megmutatkozik, hogy az Éjúr tényleg negatív karakter (eleinte valamiért nem hittem el), én pedig abba a táborba tartozom, aki az antagonistákat nem igazán tudja értékelni. Hangsúlyozom, ez egyáltalán nem von le a történet értékéből, csupán az enyhe csalódottságom miatt nem volt szívem megadni a maximum pontozást.
Mellesleg, hogy ne tartsatok annyira bogarasnak, a szószedet hiánya, illetve néhány fordítási félrecsúszás is közrejátszott a végeredményben.

Kedvenc szereplő: szarvas - oké, ez lehet, hogy elsőre furcsa választás, de aki olvasta, az megérti (aki nem, annak a magyarázat spoiler). Lényeg, hogy ez az állat hihetetlenül ötletes módon segítette Alinát, és ez annyira tetszett, hogy nem hagyhatom szó nélkül.


Kinek ajánlom?

Mindenkinek, aki imádja a young adult fantasy történeteket, a központi antagonista karaktereket, és nem tart túlzottan az oroszos beütéstől.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon és Instagramon! Ha pedig szívesen olvasnál tőlem más témákban, nézz fel a Metaforaszennyezésre! ♥

Talán ez is tetszhet még

16 megjegyzés

  1. Kezdetben egyáltalán nem érdekelt ez a sorozat. Aztán, mikor megtudtam, hogy Ben Barnes főszereplésével sorozat lesz belőle, érdekelni kezdett. Most már viszont biztos vagyok benne, hogy el szeretném olvasni ezt a sorozatot!
    Szuper értékelés lett! Csak így tovább, és köszi, hogy megerősítettél benne, hogy ezt nekem el kell olvasnom. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem ha alaki szereti a fantasy YA-t annak kihagyhatatlan. :) Remekül összerakott, jó hangulatú és egyedi történet. Ráadásul bemutatkozó kötet, ennél már csak jobb lesz Bardugo! *-*

      Törlés
  2. Azt hiszem, Leigh Bardugo nem tud nem letehetetlen könyvet írni. Nem te vagy az első, aki azt a történetét is dicséri. A Hat varjúval megvett kilóra, azt hiszem, ebben sem csalódnék. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sajnos azt még nem volt időm elolvasni, így nem tudom összehasonlítani, de valószínűleg ez a sorozat is magával ragadna. :)

      Törlés
  3. De szerettem ezt a könyvet *.* Nekem Éjúr volt a kedvenc szereplőm :$ :D (Sokáig én sem hittem el, hogy gonosz :/ )

    VálaszTörlés
  4. A könyv itt és ott is szembejött velem mostanában, de csak felületesem vettem észre és fogalmam sem volt róla, hogy oroszos beütése van! A klasszikusokat (Tolsztojt, Dosztojevszkijt) el sem tudom mondani, mennyire imádtam olvasni, és most nagyon kíváncsivá tettél, hogy milyen lehet egy orosz folklórra épülő fantasy. Ezek után megy is a könyv a kívánságlistámra! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök neki, hogy felkeltette az érdeklődéseket. Kíváncsi vagyok, hogy fog tetszeni. :D

      Törlés
  5. Elmondani sem lehet, mennyire örülök annak, hogy téged is ennyire rabul ejtett a grisák világa! Valóban egy különleges fantasy-történet, ami akár nagyobb figyelmet is érdemelne.:)) (Reméljük, a hamarosan érkező Netflix-sorozat újabb olvasási hullámot indít el. <3)

    Millió puszi:
    Barbi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na igen, akkor már tényleg újra kell nyomni a sorozatot. :D De megérdemli.

      Törlés
  6. Örülök, hogy megismerkedtél eme fantasztikus világgal. A következő részek egyre jobbak lesznek. Nekem a harmadik az eddigi kedvencem, de most olvasom éppen a Hat varjút.
    Az Éjúr engem is belehúzott először a csőbe, de én kitartottam Mal mellett. Fun fact: nekem éppen a beépített orosz kifejezések miatt tetszett annyira, hisz imádom az orosz nyelvet és kultúrát :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is zseniális lett a harmadik rész, a Hat varjúval pedig még szemezek egy ideig, meg szeretném várni a második részét, de már iszonyú kíváncsi vagyok. :D

      Törlés
  7. Remek ajánló volt, annyira, hogy kedvem lett elkezdeni olvasni :D Már a múltkor Barby ajánlója is majdnem rávett, de most ez is rátett egy lapáttal, úgyhogy hamarosan ténylegesen is kezeim közé veszem a könyvet. Aztán csak remélem, hogy megugorja azt a bizonyos lécet ennyi pozitív értékelés után :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek nagyon-nagyon örülök. :) Én remek fantasynak tartom, Bardugo írásstílusa pedig minden könyve után egyre jobban tetszik, remélem, te sem fogsz csalódni benne. :)

      Törlés
  8. Már sokszor szembejött velem a könyv, de még mindig nem vettem rá magam, hogy beszerezzem, elolvassam. A bejegyzésed nagyon meghozta a kedvem hozzá! 🥺 Szuper bejegyzés lett!

    Lillsz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :) ♥ Nagyon érdemes elkezdeni, nem véletlenül születik ennyi pozitív értékelés róla.

      Törlés