Guillaume Musso: Ments meg!
Guillaume Mussoval az Egy párizsi apartman 2020-as megjelenésekor ismerkedtem meg. Nagyon hamar világossá vált, hogy a kedvenc szerzőim között a helye, az azóta lefordított vagy újrakiadott regényei közül pedig alig hagytam ki bármit. Szándékomban áll a teljes életművét megismerni előbb-utóbb, és csak azért nem sietek vele, mert a jó dolgokkal mindig takarékoskodom. Igaz, annyira még nem szorulok rá, hiszen jelenleg is szinte évente jelennek meg regényei. Legutóbb sajnos az Angélique egyáltalán nem nyerte el a tetszésemet, de ez nem jelenti azt, hogy akár csak egy kicsit is megingott volna a bizalmam ebben a fantasztikus szerzőben. Idén tavasszal a Ments meg! című irományának örülhetünk magyarul, a Park Kiadó jóvoltából.
A Ments meg!-ben két magányos lélek élete fonódik össze. Juliette Beaumont három évvel ezelőtt érkezett az Államokba azzal a szándékkal, hogy beteljesítse élete nagy álmát, és színésznő legyen. Sajnos az élet más sorsot szánt neki, hiszen karrierjét még ennyi idő alatt sem sikerült elindítani, a kávézóbeli fizetéséből pedig éppenhogycsak meg tud élni. Juliette tehát úgy dönt, feladja az álmát és hazautazik Franciaországba. Eközben a Szent Márk Kórház gyermekorvosa, Sam Galloway inkább létezik, mintsem él. Egy évvel azelőtt veszítette el a feleségét, Federicát, ami nem múló fájdalom a számára. Két nappal azelőtt, hogy a Franciaországba tartó járat felszállna a JFK reptérről, Juliette és Sam egymásba botlanak. Néhány, alkoholmámorban töltött óra alatt egymásba szeretnek és minden lehetséges idejüket együtt töltik. Csakhogy úgy tűnik, a sors összeesküdött ellenük. Nemsokára megjelenik valaki, aki közli Sammel, hogy Juliette-nek néhány napon belül meg kell halnia. Csakhogy Samet nem olyan fából faragták, aki szó nélkül hagyja, hogy ismét elvegyék tőle a szerelmét.
Musso életművében kifejezetten szeretem, hogy általában a realitás talaján marad, de olykor (nem mindig) misztikus, természetfeletti elemeket is kever a történetvezetésbe. Néha utólag kiderül, hogy ez metafora volt vagy amolyan álomkép, de többnyire épp csak annyira rugaszkodik el a valóságtól, hogy az még kimagyarázható legyen. Reméltem, hogy a Ments meg! ezúttal inkább természetfeletti lesz, mint thriller, és így is lett. Sőt, tulajdonképpen ez a legmisztikusabb Musso-regény, amelyet eddig olvastam.
A szerző egyértelmű visszatérő elemeket, motívumokat használ a regényeiben, melyek szinte minden írásában megjelennek. Ilyen helyszínként a kórház, Amerika és Franciaország, foglalkozásként az orvos és rendőr, témaként pedig a halál utáni élet. Gyakran foglalkozik a szegénység és a gazdagság párhuzamával, illetve időnként halálos betegségek is szóba kerülnek. A legtöbb szereplő, legyen az fő- vagy mellék-, általában fájdalommal, veszteséggel teli háttértörténettel bír, ami mélyíti a karaktert és meghatározza a jelenbeli cselekedeteit is. Központi elem továbbá az őszinte, mély és egeket rengető szerelem a két főszereplő között. Magáról a történetről nem szeretnék a minimálisnál többet elárulni, de annyit elmondok, hogy ezek a motívumok a Ments meg!-ben is egy az egyben megtalálhatók.
A regény határozottan az akciódús példányok közé tartozik, egy percig sem unatkozhatsz mellette. Mint Mussonál általában, itt is hamar beindul a sztori, de a szereplők által dédelgetett titkok csak szép lassan derülnek ki. Épp annyira lassan, hogy már belebolondulj, de a könyvet még ne hajítsd ki az ablakon, hanem felfald egyben az egészet. Csavarosnak is méltán nevezhető, de azért aki egynél több könyvet olvasott már a szerzőtől, az jól tudja, hogy ennél vannak jobb fordulatai is.
Sajnos ezúttal a szereplők sem nőttek kifejezetten a szívemhez. A főhős, Sam Galloway háttértörténete kifejezetten tetszett: egy lecsúszott környékről kapaszkodott fel, a hátrányos helyzetéből előnyt kovácsolt és önerőből lett belőle orvos. Rendes pasas, aki nem használja ki a nőket, a szíve választottjáért pedig bármit képes megtenni. Ez utóbbi, vagyis Juliette viszont nem volt szimpatikus teremtés, igaz, a könyv nagy részében igencsak háttérbe szorult a karakter. Kissé sajnálom, hogy nem ismerhettem meg jobban őket, ez a szempont szerintem erősen leértékelődött a történetvezetéshez képest.
Összességében nem találtam semmi olyat a Ments meg!-ben, amit ne élveztem volna, mégis, ha rangsorolnom kellene az eddig olvasott Musso-regényeimet, ő a lista aljára kerülne. Szimplán azért, mert annak a többsége, amit eddig megismertem, annyira fantasztikus, hogy ez a viszonylag egyszerűbb és komolyabb csavart nem tartalmazó történet nem tudja felvenni velük a versenyt. A rangsorom egyébként így nézne ki felülről lefelé: Regényélet, Most!, Ott leszel?, Visszajövök érted, Egy párizsi apartman, Ments meg!, Mi lesz velem nélküled?, Angélique. És bár az alaptörténetben látok némi (megbocsátható) logikai bukfencet, kifejezetten örültem neki, hogy ezúttal misztikus irányt vett a történet. Azt hiszem, eldőlt, hogy a szerző regényei közül inkább ezeket preferálom.
Oldalszám: 332
Eredeti cím: Sauve-moi (2005)
Fordította: Gyárfás Vera
Műfaj: romantikus
0 megjegyzés