Rupi Kaur: a nap és az ő virágai || Blogturné Klub

by - március 10, 2020


Fülszöveg

Erőteljes utazás. Növekedésről és gyógyulásról és arról, hogyan találhatunk otthonra önmagunkban. A nap és az ő virágai, amelyet maga Kaur illusztrált, egy öt fejezeten – hervadáson, elhulláson, gyökerezésen, növekedésen és virágzáson – átvezető utazás.
A szeretet minden formájának ünneplése.

Kiadó: Könyvmolyképző
Kiadói sorozat: Arany pöttyös könyvek
Év: 2019
Oldalszám: 256 oldal
Eredeti cím: The Sun and Her Flowers
Eredeti megjelenés: 2017
Fordította: Kamper Gergely
Műfaj: verseskötet

Témák: #életfilozófia #feminizmus #spirituális #szerelem #szakítás #nők #nőisors #illusztrált

Linkek: moly | goodreads | megrendelés | beleolvasás |


Szerintem

Évek óta szerettem volna megismerni Rupi Kaur költészetét, majd tavaly év végén végre sikerült megszereznem mind a két verseskötetét magyar nyelven. A megosztó vélemények miatt féltem elkezdeni őket, ám végül a Tej és méz szerelem volt első olvasásra, a nap és az ő virágai után pedig Kaur a kedvenc szerzőim listájára is felkerült.

A Tej és méz értékelésében kiveséztem, egészen pontosan miért is tetszik Kaur stílusa. Beszéltem arról, hogy a költészete emlékeztet a kedvenc magyar költőm, Fodor Ákos rövid és frappáns verseire, illetve említettem azt a nyers őszinteséget, amelytől az írásai igazán szívbemarkolóvá válnak. Kifejtettem, miért gondolom ütősnek azt a formabontó stílust, amelyet olyan sokan kritizálnak, valamint az illusztrációkról is áradoztam egy-két sort. Ezek mind érvényesek a nap és az ő virágaira is, ezért ebben a bejegyzésben külön nem foglakozom velük, hiszen csak ismételném magamat.

A kötet 5 részre bontható: hervadás, elhullás, gyökerezés, növekedés és virágzás. Az első kettő többségében fájdalmas, szakításról szóló írásokat tartalmaz, ezekkel (szerencsére) kevésbé tudtam azonosulni, ám emellett akadnak szerelemről szólók is (sokkal nagyobb arányban, mint a Tej és mézben), amelyek nagyon megérintettek. A gyökerezésben előkerül a bevándorlás témája, amelyben leginkább a szülei nehézségeiről beszél, a sajátja csak másodsorban jelenik meg. Kifejezetten izgalmas volt erről olvasni, pláne egy ilyen időszakban, pláne ilyen szemszögből... A legnagyobb hatást azonban az utolsó szakaszban előforduló feminista versek gyakorolták rám a hihetetlenül erőteljes mondanivalójukkal, ami különösen nagyot üt Kaur szókimondó stílusában.

Olvasás közben végig csak arra tudtam gondolni, mennyi érzelmet váltanak ki belőlem ezek az írások. A költészet alapvetően nagyon távol áll tőlem, egyáltalán nem szoktam verseket olvasni. Ennek valószínűleg az az oka, hogy egyik irodalomórán olvasott költemény sem érintett meg, ezért elkönyveltem magamban, hogy nem találok élvezetet ebben a műfajban. Rupi Kaur azonban rádöbbentett, hogy mégsem velem van a probléma, hanem egyszerűen nem a megfelelő formákhoz, témákhoz, vagy éppen alkotókhoz nyúltam.

Összességében nagyon hálás vagyok, hogy elolvashattam ezt a kötetet, hiszen sokkal többet adott nekem, mint a Tej és méz. Csak bátorítani tudok mindenkit, hogy ne riasszon el a formabontó stílus, mert talán veletek is úgy megkedvelteti a műfajt, mint velem.

Értékelés


Természetesen 5 csillag. Imádom, és csak ajánlani tudom.

forrás: Pinterest

Kinek ajánlom?

Mindenkinek, aki már elvesztette a hitét a hagyományos versekben.



Nemrég itthon is megjelent Rupi Kaur második verseskötete, amiben a költő ismét csodálatos gondolatokkal lepett meg minket. A kötetről a Blogturné Klub bloggerei mesélnek, a turné végén egy példányt meg is nyerhetsz belőle!

Nyereményjáték

Ha szereted a verseket, akkor ez a játék könnyű lesz számodra! Minden állomáson találsz egy versrészletet, ebből kell felismerned a költőt és/vagy a vers címét, amit írj be a Rafflecopter doboz megfelelő sorába.

Az értesítő levél megküldése után a nyerteseknek 72 óra áll rendelkezésre válaszolni az e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. Figyelem! A kiadó kizárólag magyarországi címre postáz!

Mióta készülök, hogy elmondjam neked
szerelmem rejtett csillagrendszerét;
egy képben csak talán, s csupán a lényeget.
De nyüzsgő s áradó vagy bennem, mint a lét,
és néha meg olyan, oly biztos és örök,
mint kőben a megkövesült csigaház.
A holdtól cirmos éj mozdul fejem fölött
s zizzenve röppenő kis álmokat vadász.
S még mindig nem tudom elmondani neked,
mit is jelent az nékem, hogy ha dolgozom,
óvó tekinteted érzem kezem felett.

a Rafflecopter giveaway

Állomáslista

03.08. Spirit Bliss
03.10. Readinspo

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon és Instagramon! Ha pedig szívesen olvasnál tőlem más témákban, nézz fel a Metaforaszennyezésre! ♥

Talán ez is tetszhet még

2 megjegyzés