Könyves posztok vs. egyéb posztok – mit szeretünk írni, mit szerettek olvasni || #TÉMÁZÁS

by - július 27, 2020


El tudtok képzelni egy könyves blogot könyvértékelések nélkül? Alapvetőnek vesszük, hogy ezeknek az oldalaknak ontaniuk kell magukból a legkülönfélébb ajánlókat, ám az az igazság, hogy ez a bejegyzéstípus kapja a legkevesebb reakciót - mind a kattintást, mind pedig a megjegyzéseket tekintve, nem is beszélve arról, egyáltalán hányan olvassák ténylegesen végig ezeket az írásokat. Hogyan lehet akkor az olvasók kedvére tenni, hogy ne csak a szűk családi-baráti kör látogasson el rendszeresen a blogunkra?

Egy angol nyelvű cikk döbbentett rá, mennyire sok lehetőségünk van úgy foglalkozni a könyvekkel, hogy akár nagyobb közönséget is képesek legyünk megszólítani vele. Én magam is egyre többször kezdek különböző listák, összefoglalók gyártásába, érdekességek gyűjtésébe és hosszabb, elmélkedős cikkek megírásába (sőt, az új designban és címkerendszeremben ezek az eddiginél nagyobb hangsúlyt is kaptak). Ám néha van különbség aközött, mit szeretünk mi, bloggerek megírni, és milyen típusú bejegyzésekre kattintanak rá a legtöbben.

Természetesen alapjaiban rossz az az oldal, amelyik elsősorban haszonlesésből gyárt ilyen tartalmat. Blogolni egyszerűen nem lehet, és nem is érdemes élvezet nélkül - de nagy valószínűséggel mindenki, aki azt mondja, hogy hangyányit sem érdekli a látogatottság, az hazudik. Ebben a bejegyzésben a témázós csapat meghívására (innen is köszönöm nekik a lehetőséget!) a könyves és nem könyves, népszerű és kevésbé népszerű bejegyzések kérdéskörét fogom feszegetni.

Könyves posztok vs. egyéb posztok

A témának különösen örültem, hiszen én nem könyves bloggerkedéssel kezdtem ezt a tevékenységet. A közel 10 év alatt, amióta írok, csak az utóbbi egy évben véleményezem rendszeresen az olvasmányaimat, előtte a Metaforaszennyezésen inkább életmóddal, önfejlesztéssel kapcsolatos kérdések foglalkoztattak.

Elég sok mérlegelés vezetett odáig, hogy nyissak egy második blogot is. A könyvek világa valójában csak a Readinspo megnyitása után szippantott be úgy igazán, de abban már korábban is biztos voltam, hogy a Metaforát nem szeretném havi egynél több olvasmányos kontenttel elárasztani. Ennek sok oka van, de az egyik legfőbb, hogy a közösség nem fogadott volna be igazán, ha nem ez a téma dominálna az oldalon. Nem egy példát hallottam már arra, hogy valakit kinéztek már csak amiatt is, mert írt egy-egy személyesebb hangvételű bejegyzést a könyves blogjára.

A legkevésbé sem érdekelne, ha én is kapnék ilyesfajta megjegyzést - hadd döntsem el én, mit szeretnék látni a saját platformomon -, mégis örülök neki, hogy nem keveredik össze ez a kétféle témakör. Így jóval nagyobb szabadságot adhatok magamnak itt, a Readinspo-n, ugyanakkor ha kedvem támad életmóddal foglalkozni, azt hezitálás nélkül megtehetem a Metaforaszennyezésen.


Mit szerettek ti olvasni?

Az eddigi tapasztalataim alapján egyértelműen a cikkek a legnépszerűbb, legtöbb kattintást és hozzászólást hozó bejegyzések a blogon. Közülük is kiemelkednek a kicsit "beszélgetősebb" típusúak - vagyis azok, amelyekben elmondom a véleményemet egy adott témában, és abban ti is könnyen meg tudjátok fogalmazni a saját verziótokat. Mint például a Hogyan választom ki a következő olvasmányomat? című bejegyzés.

Meglepően népszerűek voltak még az újév környékén született posztok is. Ezek főleg listás és összefoglaló típusúak, közülük a legtöbb látogatottságot és kommentet az 50 könyv, amit elolvasnék 2020-ban című kapott.

A legkevésbé a könyves TAG-es bejegyzések olvasottak - a 2020-as Mid-Year Book Freak Out TAG az egyetlen nem vadiúj poszt a blogon, ami még nem érte el a 100 megtekintést. Úgy tűnik, ennek a bejegyzéstípusnak az ideje leáldozóban van.

Miről szeretek én írni?

Szerencsém van, hiszen az elmúlt évben épp az egyik legnépszerűbb poszttípusnak a megírását élveztem a legjobban: az újévi összefoglalókét. Sokan meg is jegyezték, hogy megmosolyogták a buzgómócsingságomat, de képtelen voltam leállni a különböző listák alkotásával - és vigyázat, idén is ez várható!

De nem csak szezonális listákat szeretek írni, hanem tulajdonképpen bármilyet. Különösen nagy élvezetet lelek évszakos összefoglalókban (ami mostantól rendszeresebb lesz, havonta érkezik majd). Ezek ugyan kevésbé népszerűek, és hónapokkal később már nem hoznak újabb kattintásokat, mint más bejegyzések, de nem számít, mert szeretem áttekinteni a magam mögött hagyott időszakokat.

Újabban azokat a cikkeket is megszerettem, amelyekhez kutatni kell valamennyit. Kevés hasonlót írtam eddig, de a Mi inspirálta R. F. Kuangot a Mákháború megírására? című bejegyzésemre különösen büszke vagyok. Elég sok munkát tettem abba, hogy a csaknem 20 különböző helyről összeszedegetett információkat egy szövegbe sűrítsem, és közben rengeteg érdekes dolgot megtudtam, ami miatt maximálisan megérte vele foglalkozni. A későbbiekben igyekszem majd gyakrabban utánajárni egy-egy könyv hátterének.


Szükség van még a könyvajánlókra?

A bevezetőben taglaltak után, és látva azt, hogy sem a népszerű, sem az általam megírni szeretett bejegyzéstípusok közé nem kerültek be a könyvértékelések, jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mégis miért ragaszkodunk annyira hozzájuk? Miért van szükség arra, hogy ilyeneket is írjunk?

Az esetemben némileg problémás erről a kategóriáról nyilatkozni, hiszen az ajánlók többsége a Blogturné Klub keretein belül kerül ki. Mivel minden bejegyzésbe rakunk nyereményjátékot, nem tudhatom, a kattintások közül mekkora arányban vannak azok, akik ténylegesen végigolvassák a véleményemet az adott könyvről, és mekkorában azok, akiket kizárólag a megnyerhető kiadvány érdekel. Ám még ennek ellenére sem temetném el a könyvértékeléseket - sőt, sokkal több szempontból hasznosak ezek, mint azt elsőre gondolnánk.

Nekünk, bloggereknek...
  • ...ez egy módszer a gondolataink összegzésére, önkifejezésre - és ehhez nem szükséges közönség, hiszen már maga az írás része terápiás, éppúgy, mint például a naplózás esetében.
  • ...segít, hogy később is emlékezzünk az olvasmányainkra.
  • ...fejlesztő hatása is van, hiszen azzal, hogy újra és újra elgondolkozunk az elolvasott könyveken, egyre árnyaltabban látjuk majd a későbbieket.

Nektek, olvasóknak...
  • ...segít bővíteni a várólistátokat, vagy éppen megakadályoz abban, hogy kevésbé jó minőségű olvasmányt vegyetek a kezetekbe.
  • ...ha már olvastátok az adott könyvet, kíváncsiak lehettek, más mit gondol róla.
  • ...még ha nem is olvassátok el az ajánló bejegyzést, megragadhat a fejetekben az adott kötet akár csak a fotó, borító alapján, és később az ismerősség okán szívesebben gondolkoztok el az olvasásán.
  • ...segíthet eldönteni, érdemesnek tartjátok-e az adott blogot az olvasásra, avagy sem. Ha ugyanis nem egyezik a könyvekkel kapcsolatos ízlésetek, nem érdemes követni az illető írásait. (A poszt elején említett angol cikkben ír erről a szerző.)

Az, hogy fent nem említettem a könyvajánlókat kedvenc bejegyzésként, némileg szándékos volt, hiszen hullámzó a kapcsolatom velük. Van, amikor könnyen, csuklóból, egy-két óra alatt összehozok még egy jobb posztot is (mint pl. a Globális öngyilkosság vagy a Verity esetében), és ilyenkor jóban vagyok velük. Ám az is előfordul, hogy több nap alatt, mondatról mondatra vagyok csak képes megszülni a véleményemet (Mákháború, Ink), és az bizony nem esik jól az egómnak. Összességében viszont el sem tudnám képzelni, hogy teljesen elhagyjam ezt a kategóriát, hiszen eredetileg éppen miattuk kezdtem el a Readinspo-t írni, és ez is marad a blog veleje, amíg el nem kap engem is az olvasási válság.


Én erről szeretek olvasni más (könyves) blogokon

Érdekes módon én legtöbbször éppen az értékeléseket szoktam elejétől a végéig elolvasni, és közülük is inkább olyan könyvekről szólókat, amelyek már jártak a kezemben. Ennek oka, hogy nekem sosem probléma kiválasztani a következő olvasmányomat, vagy éppen bővíteni a várólistámat, ellenben minden általam már ismert kötet esetében kíváncsi vagyok, mit gondolnak róla mások.

Kifejezetten kedvelem a hosszabb, könyves témákat boncolgató cikkeket, amelyekben a szerző a saját álláspontját árulja el olyan kérdésekben, amelyekben a legtöbbünk határozott véleménnyel rendelkezik. Szólhat ez bármiről - papíralapú vagy e-book közötti választásról, kedvelt vagy gyűlölt műfajokról, kötelező olvasmányokról, kedvenc gyerekkori olvasmányokról -, egyik témát sem lehet megunni vagy elégszer körbejárni, főleg, hogy minden bloggernek egyéni nézőpontja van.

Ugyanakkor szívesen ránézek a rövidebb bejegyzésekre is, mint amilyenek a hírek, borítómustrák vagy időszakos összefoglalók - viszont ezeket nem feltétlenül szoktam végigolvasni, inkább csak átfutom őket.


Összességében ennyi lettem volna én a könyves blogbejegyzések témájában - legalábbis egyelőre biztosan. Kommentben írjátok meg, nektek melyek a kedvenc poszttípusaitok, miket kerültök, és mi az, amelyből véleményetek szerint túl kevés van! :)

Lesd meg a többiek gondolatait is a témában:

Ha tetszett a bejegyzés, kövess Facebookon és Instagramon! Ha pedig szívesen olvasnál tőlem más témákban, nézz fel a Metaforaszennyezésre! ♥

Talán ez is tetszhet még

15 megjegyzés

  1. Őszinte leszek, én eddig nem ismertelek. Tegnap ide kattintottam a linkelés miatt, meg a másik blogodra, és itt ragadtam. Amikor kezdtem blogolni, sokszor féltem, hogy lesz valami, ami miatt nem fognak kedvelni. Emlékszem az első kommentekre, amikor ismert blogger ìrt, nem lehetett a mosolyt az arcomròl letörölni. Aztán ràjöttem, hogy csak lazàn kell venni mindent. :) A népszerű és népszerűtlen posztokat is. Régen a statot is csak havonta néztem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Könyves téren viszonylag kezdő vagyok, szóval ez nem csoda, de örülök, hogy itt vagy. :) Ugyanígy én is felfedeztem több blogot most, a témázásnak köszönhetően.
      A lazasággal kapcsolatban teljesen egyetértek, sok szempontból inkább saját magunknak blogolunk, így pedig kevésbé számít a statisztika.

      Törlés
  2. Érdekes, hogy tényleg jobban szereti az adott közönség, hogyha egy típusú tartalommal találkozik egy blogon, legalábbis javarészt - de pont Sister blogján kommenteltem az előbb, hogy őnála mindent szeretek, a kis svédasztalán, azért ez a ritkább verzió, és pl én magam is ragaszkodom ahhoz, hogy könyves tartalmakat csinálok, és olyan dolgokról írok csak, amik legalább érintőlegesen kapcsolódnak a könyvekhez. Persze személyességet lehet belevinni itt-ott így is. ;)
    A Metaforaszennyezés milyen szuper blognév már! :D

    Nem vagy egyedül, én is imádom megírni az éves összefoglalókat újévkor, igaz jó sok pepecselés van vele, de élvezem a végeredményt, mintha lesimíthatnám a papírt a végén (a képernyőt persze nem simogatom :D), hogy igen, íme, itt az évem a könyvek szempontjából, nm hiányzik belőle semmi. :) És én is szívesen listázgatok, már csak a listázás öröméért is.

    Cloudbookatlas egyébként pont azt mondta, hogy a tageket szereti, és hogy népszerű tartalomtípus, szerintem is szoktak azért érdeklődni ezek után, talán csak sok volt egyszerre a mid-yearből minden blogon? Bár az is valamiféle félévösszegzés... Na majd jól elolvasom én is mindjárt, és nem lesz lemaradva. :)

    A könyvajánlókról összeszedett pontokkal teljes mértékben egyetértek, tökéletes összefoglalása annak, miért is írunk könyves posztokat, miért jó az olvasónak, és miért nem fog (remélhetőleg) soha kikopni a blogokról. :)

    Szuper bejegyzés lett, köszi, hogy részt vettél! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is tökéletesen megférnek a könyves témák más egyéb mellett (korábban én is így működtem a Metaforán), de van valami ebben a kategória-dologban. Talán szimpatikusabb az, ha tudja az ember, mit várhat és mit nem az adott helyen.
      Haha köszönöm, Simon Márton egyik könyvéből kölcsönöztem ezt a szót. :D

      Részben magamból is kiindultam a book tagekkel kapcsolatban, én magam inkább töltögetni szeretem őket, mint olvasni, szóval megértem a statisztikát. :D Plusz a Mid-Year tag elég hosszú is.

      Én köszönöm, hogy írtál nekem! ♥

      Törlés
  3. Sziamia,

    teljesen egyetértünk az álláspontoddal.:) Statisztikailag valóban nézettebbek az egyéb posztok, mintsem az értékelések, ugyanakkor nem lehet elhagyni ezeket. Hiszen erre épül a könyves bloggerek szférája.
    A mi tapasztalataink azt mutatják, hogy többször csak utólag jönnek az értékelésekre a megtekintések, később lesznek felkapottabbak. (Hogy hogy találnak rá hónapokkal, évekkel később, ez egy érdekes felvetés, nem igazán tudjuk mi sem rá a választ.) Nyilván ezt is a könyv válogatja meg, ha éppen népszerű regényt elemezünk, vagy csupán tetszetős a borítója, esetleg felkapott maga a kiadó. Egyszer szívesen belenéznénk az emberek fejébe, mikor mi alapján kattintanak rá egy bejegyzésre, vagy miért pont nem. De hát a számok végül is összeadódnak, sokszor apránként, de növekszik a megtekintés.

    Összességében annyit mondanánk a témához, hogy nagyon jók az egyéb bejegyzések, színesítik az oldalt, épp ezért érdekesek a közönség számára is, de ezekre talán nem lehet építeni egy teljes blogot. Vagyis mi nem tudnánk ezt így elképzelni. De az ember a saját blogját úgy alakítja, ahogy szeretné, ami a saját kreativitásából telik, és ez így van rendjén. Nem szabad, hogy a statisztika határozza meg a tartalmat, ha szívből csináljuk, szerintem az érződik legjobban egy oldalon. :)

    Puszilunk,
    Lillsz és Németh Barby

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Imádom, hogy együtt írtátok ezt a hozzászólást! :DDD

      Abban a bizonyos angol cikkben a szerző azt írja a könyvajánlókkal kapcsolatban, hogy mikor talál egy új blogot, legelőször az értékelések archívumára kattint, és elolvas pár bejegyzést olyan könyvekről, amelyeket ő szeretett, és olyanokról is, amiket utált. Nem teljesen válaszolja meg a "kérdést", de ez is lehet egy ok, amiért az ajánlókra folyamatosan érkeznek a megtekintések. Ugyanezt néha én magam is csinálom.

      Törlés
  4. Klassz és részletes poszt lett, gratulálok hozzá! :)

    Szinte mindenben egyetértek veled a havi zárás, a listás-tervezgetés, az évzáró posztok tekintetében - ezek számomra is ugyanolyan élvezeti faktort jelentenek. Mind olvasni, mind megírni! Egy icipicit csalódott vagyok, hogy mostanában a Metaforaszennyezésre kevesebb poszt kerül ki, de megértem, hiszen két blogot fenntartani nem kis feladat... De ha időd és energiád engedi, arra is csepegtess majd tartalmat, mert én szeretem a személyesebb hangvételű posztjaidat is! Apropó, lesz még más skandináv tartalom? Ezzel személyes okokból kifolyólag is eléggé rokonszenvezem. :)

    Ha van kedved, máskor is csatlakozz hozzánk, akár utóvédként is! Szerintem mindannyiunk nevében mondhatom, hogy mindig jó egy újabb nézőpontot megismerni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm! ♥

      A Metaforát én is nagyon sajnálom, de sehogy sem tudok jelenleg értelmes bejegyzést összehozni, hiszen egyrészt nem történik velem semmi, másrészt éppen nincs mondanivalóm. Lógok egy-két nagyobb volumenű cikkel (az első egyetemi évről, a műtétemről), amiket talán augusztusban sikerül végre összehozni, de ez még nem lesz teljes visszatérés. Viszont nagyon jól esik ez a támogatás, ezért igazán érdemes írni! :)

      A skandináv témát mindenképpen szeretném rendszeresíteni, viszont lehet, hogy nem mostanában, hanem inkább majd csak ha tényleg kiköltözünk. Sőt, lehet, hogy ez egy teljesen külön platformon fog megtörténni, már ha nem vagyok sok az internet népének... :D

      Köszönöm, ezek után biztosan jobban igyekszem majd követni a témázást. :)

      Törlés
  5. Hm, mindig érdekes dolgokat vetsz fel. Nagyon szeretek olvasni (bár közel sem tudok annyit, mint egy ízig-vérig könyvmoly), és szeretek blogolni is, de sosem indítanék külön blogot csak azért, mert néha kedvem támad a fő témakörömön kívül (kreatív dolgok) is írni posztokat. (Ennek mondjuk az is az oka, hogy azt az egyet is éppen elég kordába tartani...) Megértem a te indokod is, (bár az életmód és a könyvek remekül megférnek egymás mellett) és nagyon szépen kialakítottad a saját rendszered, de úgy gondolom, hogy akit csak adott tartalom érdekel, az követni fogja a friss posztokat csak az egyféle téma irányában is, ha az ízlésének megfelelő, amiket megosztasz. Lásd főzős blogok. Ha Kati néni isteni sütirecepteket oszt meg, nem követem ki csak azért, mert mindemellett az unokáiról, a háztartásáról, vagy más szabadidős dolgairól is ír. Főleg, ha imádom a stílusát, márpedig olvasni olyan bloggereket érdemes, akiknek szeretjük a stílusát. Ez persze csak én vagyok.

    A statisztikára vonatkozóan pedig azt gondolom, nehéz rá támaszkodni. Ha magamból indulok ki, eleve csak 4-5 könyves blogot követek viszonylag rendszeresen. Ezt értsd úgy, hogy ha Instán/FB-on véletlen beleakadok egy új posztba, ami érdekel, azt elolvasom. Ha van időm, ezután, megnézem, mik kerültek fel az utóbbi időben. Inkább az a jellemző, hogy mikor olvasni valót keresek magamnak, vagy hezitálok egy könyv felett, akkor végignézem a kedvenc blogjaimon, hogy mik róla a vélemények, és az könnyen lehet, hogy addigra már jó pár hónapos cikkeket találok csak. Viszont nagyon hasznos, mert rengeteg könyvhöz jött már meg így a kedvem, és az teljesen mindegy volt, hogy önálló értékelés vagy összefoglaló alapján találtam meg. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen egyetértek veled abban, hogy tökéletesen megfér egymás mellett ez a két témakör, sőt, én kifejezetten szeretem máshol is, ha színes a tartalom. De én semmiképpen sem tudtam volna elképzelni, hogy ezt egy platformon csináljam. Már a kezdetekkor tudtam, hogy változatos bejegyzéstípusokat szeretnék írni ebben a témában, és ez olyan szinten dominált volna a Metaforán, hogy az addigi irány, amit évekig építgettem, előbb-utóbb teljesen szétesett volna. Na meg kifejezetten zavart, ha a Metaforát valaki könyves blognak hívta. :/

      Törlés
    2. Teljesen tökéletes is ez így. :)

      Törlés
  6. A listázós bejegyzéseket én is szeretem írni, nálam is nagyobb a látogatottságuk, mint a könyvértékeléseknek.
    Azokat a bejegyzéseket szeretem a legjobban olvasni másoknál, amik ehhez hasonló elmélkedős posztok, vagy amikből látszik a befektetett munka, az utánajárás. Régebben én is több hasonló bejegyzést írtam, mára ez sajnos kikopott - időhiány/lustaság? :)

    Örülök, hogy csatlakoztál hozzánk, most megyek tanulmányozni a másik blogod! ;)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! ♥
      Az ilyen elmélkedős posztoknál van bennem egy kis félsz mindig, hogy a hosszúsága / töménysége miatt kevésbé lesz népszerű, de ha legalább egyvalaki értékeli a belefektetett munkát, már megérte. :D

      Törlés
  7. Szuperül összefoglaltad a dolgokat, és tök jó, hogy ebben a témában részt vettél, mert a két blogod révén jól átlátod, hogy mi érdekli az embereket. Én már a Metafóraszennyezés indulása óta nagyjából követlek, de tökre örültem, hogy különválaszotttad a könyves szekciót, mert így egy külön blogon lehet olvasni a véleményeket, én se akartam az énbloogm mellé benyomni a könyves posztokat, és szerintem jól is tettem, ahogy te is :) Nálam is szeretik a listákat, bár én csak dec végén, január elején listázgatok, de például egy időben szívesen írtam az adott hónap kiszemelt könyveiről, amikre szemet vetettem. Ezt elengedtem idén, mert nem vlt időm figyelgetni a megjelenéseket, pedig itt is volt néhány sok kattintást elért bejegyzésem. Én a könyvértékeléseket csak akkor olvasom el, ha már én is végigrágtam magam egy könyvön, mert félek hogy spoilerbe futok (sokszor történt már meg sajnos :S). Viszont sokszor megyek vissza miután befejeztem egy könyvet, hogy másnak hogy tetszett :)

    VálaszTörlés